Monday, May 17, 2010

Karangan Bahan Rangsangan - Tempat-tempat Menarik di Malaysia

Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang faktor-faktor yang memajukan sektor pelancongan di negara ini. Panjang huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.

Malaysia merupakan sebuah negara yang bertuah kerana mempunyai banyak tempat yang menarik. tempat-tempat ini sama ada wujud secara sernula jadi atau yang dibina oleh kerajaan boleh dikunjungi pada bila-bila masa untuk menenangkan fikiran dan beriadah bersama keluarga. Selain itu, tempat­-tempat menarik ini juga menjadi daya penarik kepada para pelancong luar. Saban tahun ratusan ribu pelancong dari luar negara datang melawat ke negara kita.
Antara tempat yang menarik di Malaysia ialah kawasan-kawasan pantai yang bersih dan cantik. Kedudukan Malaysia sebagai sebuah semenanjung yang menganjur dari tanah besar Asia memberikan satu keistimewaan yang tersendiri. Malaysia dikelilingi oleh Laut Cina Selatan dan Selat Melaka di mana setiap persisiran pantai itu terdapat pantai-pantai yang sesuai untuk dikunjungi dan beriadah seperti Pantai Merdeka di Kedah, Batu Feringghi di Puala Pinang, Desaru di Pahang, Pantai Cahaya Bulan di Kelantan dan sebagainya. Pantai-pantai ini telah menjadi daya penarik kepada pelancongan domestik dan luar negara.
Selain itu, di sekitar laut pula terdapat pulau-pulau yang indah dan mempunyai persekitaran yang terpelihara. Terdapat banyak pulau di Malaysia ini dijadikan destinasi pelancongan. Di sekitar pulau ini terdapat taman taut yang indah dan dipenuhi oleh hidupan laut yang dijaga dengan rapi. Hotel-hotel dan chalet-chalet dibina untuk kemudahan para pelancong. Antara pulau yang terkenal ialah Pulau Langkawi, Pulau Pangkor, Pulau Tioman, Pulau Redang, Pulau Kapas dan beberapa buah pulau lain di perairan Sabah clan Sarawak.
Malaysia antara negara yang mempunyai hutan malar hijau tertua di dunia, Selain di Lembah Amazon, Amerika Selatan. Hutan malar hijau ini bukan sahaja menjadi kawasan tadahan hujan yang amat penting, malah mempunyai beberapa keunikan seperti air terjun yang indah dan nyaman. Usaha-usaha yang dilakukan oleh pihak kerajaan untuk menjadikan kawasan ini sebagai hutan lipur telah menarik ramai pelancong dalam negara untuk berkunjung pada hari minggu dan cuti-cuti umum. Hutan-hutan lipur yang terkenal ialah Lata Bukit Hijau di Kedah, Lata Kinjang di Perak, Titi Kerawang di Pulau Pinang dan lain-lain lagi. Kerajaan juga telah berusaha mengekalkan alam semula jadi ini dengan mewartakan kawasan tersebut sebagai hutan simpanan dan taman negara seperti Tamara Negara Mulu dan Taman Negara di Pahang.
Pihak kerajaan juga telah memajukan kawasan pergunungan sebagai tarikan pelancongan. Pelbagai kemudahan disediakan seperti penginapan dan pengangkutan. Tanah tinggi ini seperti Cameron Highlands dan Genting Highlands bukan sekadar indah, malah mempunyai cuaca yang sejuk dan nyaman. Di samping itu, tanah-tanah tinggi yang lain ialah Bukit Bendera, Gunung Kinabalu, Gunung Tahan, Gunung Datok dan Bukit Fraser.
Kesimpulannya, sememangnya Malaysia mempunyai banyak tempat menarik yang boleh dikunjungi pada bila-bila masa. Usaha kerajaan menjayakan program pelancongan ini telah menyebabkan ramai rakyat negara ini mendapat manfaat seperti pertumbuhan industri sokongan, misalnya kraf tangan dan makanan ringan. Selain itu, menjadi tanggungjawab bersama untuk mengekalkan keindahan dan keunikan yang telah disediakan ini.

6 comments:

Unknown said...

Essay is helpful .
Thanks.
Spelling errors.

ramy said...

this is not the suitable essay for form 5

this is the best essay for standard 6

plz change it

ramy said...

this is not the suitable essay for form 5

this is the best essay for standard 6

plz change it

Unknown said...

spelling mistake so much

Unknown said...

Wow thanks :D

aisya said...

There are a lot of grammatical error This essay is suitable for standard 5 /6 but THANKS 😱😥

Post a Comment