TAJU’L MULUK
SINOPSIS
Taju’l Muluk meminta kebenaran daripada
ayahandanya untuk mencari bunga bakawali bagi
mengubati mata ayahandanya yang buta
Namun, Taju’l Muluk perlu menyelamatkan abang-
abangnya terlebih dahulu yang telah terperangkap
akibat kalah bermain catur dengan Puteri Jenuh
Hati
Taju’l Muluk telah berjaya memperdayakan
seorang perempuan tua yang tinggal di mahligai
Puteri Jenuh Hati dengan mendapatkan rahsia
kehebatan Puteri Jenuh Hati dalam bermain catur
Lalu, Taju’l Muluk pergi mencabar Puteri Jenuh
Hati untuk bermain catur dan Taju’l Muluk telah
memenangi permainan catur tersebut
Taju’l Muluk telah berjaya menyelamatkan
keempat-empat orang abangnya
Kemudian, Taju’l Muluk meneruskan
pengembaraan untuk mencari bunga bakawali
dan telah mengalami pelbagai rintangan dan
penderitaan semasa menuju ke sempadan negeri
Bakawali
Di dalam hutan Taju’l Muluk telah berjumpa
dengan raksasa yang simpati dengannya dan
mengambil beliau sebagai anaknya
Taju’l Muluk berusaha untuk mengambil hati
raksasa tersebut dengan memasak makanan yang
sedap dan meminta raksasa menolongnya melihat
Taman Bakawali
Raksasa membantu Taju’l Muluk dengan menyuruh
jin utusannya menghantar Taju’l Muluk untuk
berjumpa dengan Dewi Hamalah
Dewi Hamalah telah mengahwinkan Taju’l Muluk
dengan Puteri Mahmudah
TEMA
Pengembaraan seorang putera
raja untuk mencari penawar bagi
menyembuhkan penyakit ayahandanya
PERSOALAN
Kebijaksanaan seorang putera raja
Tanggungjawab seorang anak terhadap
keluarganya
Keberanian dalam menghadapi segala
cabaran
Sanggup berkorban untuk menyelamatkan
saudaranya
Perbuatan yang baik akan dibalas dengan
kebaikan
WATAK & PERWATAKAN
Taju’l Muluk
• Anak raja negeri Syarqastan
• Anak bongsu daripada lima orang
adik-beradik
• Seorang putera raja yang bijaksana
• Seorang putera raja yang berani
Puteri Jenuh Hati
• Seorang puteri yang bijak dengan tipu
muslihatnya dalam bermain catur
• Akhirnya berjaya ditewaskan oleh Taju’l
Muluk dalam permainan catur dan
terpaksa berkhidmat kepada Taju’l Muluk
Perempuan Tua
• Bersimpati kepada Taju’l Muluk
• Seorang yang amat kaya
• Sangat sayangkan Taju’l Muluk
• Membuka rahsia Puteri Jenuh Hati
kepada Taju’l Muluk
Raksasa 1
• Mempunyai tubuh badan yang besar
• Jadikan Taju’l Muluk sebagai anak
angkat
• Sangat sayangkan Taju’l Muluk
• Suka makan makanan yang dimasak
oleh Taju’l Muluk
Dewi Hamalah
• Saudara Raksasa 1 dan Raksasa 2
• Raksasa yang memerintah dua belas
ribu raksasa penjaga Taman Bakawali
• Menculik Puteri Mahmudah
• Mengahwinkan Taju’l Muluk dengan
Puteri Mahmudah
NILAI
Berani - Taju’l Muluk berani menempuh
hutan untuk mendapatkan bunga bakawali
Kasih sayang - Taju’l Muluk berusaha
mencari bunga bakawali untuk mengubati
mata ayahandanya
Baik hati - Taju’l Muluk memaafkan Puteri
Jenuh Hati yang telah insaf
Ketabahan - Taju’l Muluk tabah menghadapi
semua cabaran semasa mengembara untuk
mencari bunga Bakawali
PENGAJARAN
Kita perlu menggunakan akal sebelum
melakukan sesuatu kerja
Janganlah kita suka memperdayakan orang
Kita hendaklah bertanggungjawab terhadap
keluarga yang dalam kesusahan
Kita mestilah sentiasa berbuat baik kepada
setiap insan
CERPEN- KASUT KELOPAK JANTUNG
SINOPSIS
* Pada Hari Guru setiap tahun Cikgu Harun akan menerima
hadiah daripada anak muridnya
* Cikgu Harun teringat akan peristiwa yang telah berlaku
hampir tiga dekad yang lalu ketika beliau menjadi guru di
sebuah kawasan pedalaman
* Ahmad merupakan seorang pelajar yang miskin dan
tinggal bersama ibunya. Oleh itu, dia tidak mampu untuk
membeli kasut untuk dipakai ke sekolah. Dia hanya
berkaki ayam ke sekolah sejak selipar jepunnya putus.
Pada suatu hari, Ahmad tidak menukar pakaian sukan dan
tetap berkaki ayam pada waktu Pendidikan Jasmani.
Cikgu Harun telah mendenda Ahmad dengan
menyuruhnya memakai kelopak jantung pisang sebagai
kasut
* Cikgu Harun melarang Ahmad membuka kelopak jantung
pisang itu sehingga dia membeli kasut baru
* Ahmad berasa sedih dan malu dengan hukuman tersebut.
Sejak dari itu, dia tidak datang ke sekolah. Perkara ini
membimbangkan Cikgu Harun
* Cikgu Harun telah pergi ke rumah Ahmad dan beliau
berasa sedih dan pilu melihat kedaifan hidup anak
muridnya itu. Setelah seminggu, Ahmad masih memakai
kasut kelopak jantungnya
* Cikgu Harun telah membelikan Ahmad sepasang kasut
dan pakaian baru untuk ke sekolah
* Akhirnya Ahmad telah menjadi seorang pengurus besar di
sebuah syarikat pengeluar kasut terkemuka di bandar dan
Cikgu Harun telah bersara menjadi seorang pendidik
TEMA
Kesusahan hidup seorang murid
miskin dan tanggungjawab guru
terhadap muridnya
PERSOALAN
Ketabahan dalam menuntut ilmu
Murid yang patuh pada perintah guru
Bertanggungjawab terhadap perkara
yang dilakukan
Ingatan dan penghargaan terhadap
jasa guru
WATAK & PERWATAKAN
Cikgu Harun
• Guru yang mengajar di kawasan pedalaman
• Tegas dan garang
• Baik hati
• Berjiwa sensitif
Ahmad
• Murid tahun tiga
• Seorang murid yang miskin
• Seorang murid yang tabah
• Seorang yang mengenang budi
NILAI
Tegas - Cikgu Harun tegas dalam menjalankan
tugasnya sebagai seorang guru
Cekal - Ahmad cekal menuntut ilmu walaupun
dia hidup dalam kemiskinan
Mengenang budi - Ahmad tidak pernah
melupakan jasa gurunya
Bersimpati - Cikgu Harun berasa sedih dan
simpati melihat kedaifan hidup Ahmad
PENGAJARAN
Kita hendaklah sentiasa patuh kepada arahan
guru
Kita hendaklah memahami perasaan dan
masalah orang lain
Kita mestilah menghargai jasa guru yang
pernah mendidik kita
Jangan jadikan kemiskinan sebagai alasan
untuk tidak boleh berjaya
LATAR
Masyarakat: masyarakat pedalaman yang
miskin, masyarakat guru dari
bandar yang mengajar di
kawasan pedalaman,
masyarakat yang cekal,
masyarakat yang berjaya, dan
masyarakat yang mengenang
budi
Masa: pada zaman sekarang, tiga dekad
yang lalu, pada waktu pagi dan
petang
Tempat: di dalam kelas, di padang dan di
rumah Ahmad
Monday, April 26, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
ok.......
very simple n
so interesting...........
very good terms
the best.tq
Post a Comment