Sunday, April 25, 2010

Soalan Novel -Pengajaran

BAHAGIAN D: NOVEL
SOALAN
“ Kita mestilah mempunyai semangat cinta akan negara kita dan rela berkorban “.
Berdasarkan pengajaran di atas, berikan dua contoh peristiwa daripada novel tingkatan 1 dan dua contoh peristiwa daripada novel tingkatan 3.

Dua contoh peristiwa daripada novel tingkatan satu iaitu Aku Anak Timur ialah Zarina berasa marah apabila ada orang asing yang tidak tahu tentang Malaysia tetapi mengetahui tentang Singapura.dan peristiwa Zarina akhirnya sedar bahawa hanya Malaysia negara yang perlu dihargai dan dicintai setelah merasai kesusahan hidup di negara orang. Dua contoh peristiwa daripada novel tingkatan tiga iaitu Merdeka! Merdeka! ialah peristiwa Pak Awang yang sanggup meletak jawatannya sebagai kerani kerana ingin terus berjuang dalam Persatuan Pahlawan Kemerdekaan. Contoh peristiwa kedua ialah peristiwa Datuk Onn yang sanggup menjelajah dari satu negeri ke satu negeri lain untuk mendapatkan sokongan rakyat agar menentang penjajah.


Jika soalan minta daripada novel tingkatan 2 ( Kapten Hassan Wira Bangsa )
Dan Tingkatan 3 (Merdeka!Merdeka!)

Dua contoh peristiwa daripada novel tingkatan dua iaitu Kapten Hassan Wira Bangsa ialah Kapten Hassan dan pasukannya bertempur bermati- matian dengan sekumpulan pengganas yang cuba menggagalkan sambutan hari kemerdekaan di Ladang Getah Waterfall. Contoh peristiwa kedua ialah Kapten Hassan tidak termakan pujuk rayu Ah Kiew pengganas wanita yang ditugaskan untuk menggoda Kapten Hassan agar membocorkan rahsia keselamatan kerana rasa cinta akan negara sebaliknya dia berjaya memujuk Ah Kiew agar memujuk pengganas lain untuk menyerah diri. Dua contoh peristiwa daripada novel tingkatan tiga iaitu Merdeka! Merdeka! Ialah peristiwa Pak Awang yang sanggup meletak jawatannya sebagai kerani kerana ingin terus berjuang dalam Persatuan Pahlawan Kemerdekaan. Contoh peristiwa kedua ialah peristiwa Datuk Onn yang sanggup menjelajah dari satu negeri ke satu negeri lain untuk mendapatkan sokongan rakyat agar menentang penjajah.

1 comments:

Unknown said...

Hi ,
Do you selling Dragon`s Blood (Getah Jernanag)? Our Medicine factory can buy it 500kg-1500kg every month if you are supplying it .please contact me at my Singapore Office .
Best Regards
Sean
Kakao Talk ID :HooplaHa
Skype ID: seanchapter
Email:seangao61@gmail.com
+65 81754357
CNTIC TRADING CO,.LTD

Post a Comment