Sunday, April 25, 2010

Nota MEDEKA!MERDEKA!

MERDEKA! MERDEKA!
TEMA
Perjuangan penduduk tempatan menuntut kemerdekaan tanah air.
- Penduduk Kampung Teras Jernang berjuang mempertahankan kampung mereka daripada serangan musuh negara.
- Perjuangan Dato’ Onn dalam mengumpul sokongan rakyat Tanah Melayu untuk memastikan Malayan Unian gagal diistiharkan

PERSOALAN
1. Bersatu padu untuk mencapai kejayaan. Contohnya, Kudin dan kawan-kawanya berusaha menubuhkan pasukan keselamatan Kampung Teras Jernang dan membina kubu-kubu serta bergilir-gilir mengawal kubu bagi mempertahankan kampung mereka daripada serangan pengganas.

2. Kerjasama dalam mempertahankan tanah air. Contohnya, Penduduk Kampung Teras Jernang dan penduduk di kampong berhampiran saling bekerjasama mempertahankan kampung daripada serangan komunis.

3. Pengorbanan dalam sesebuah perjuangan. Contohnya, kesanggupan Pak Awang untuk berhenti kerja apabila diugut oleh Tuan White supaya tidak meneruskan perjuangannya dalam Persatuan Pahlawan Kemerdekaan.

WATAK & PERWATAKAN
A. Kudin
1. Seorang yang penyayang. Contohnya, dia amat menyayangi kedua-dua orang tuanya dan begitu sedih apabila mengetahui ayahnya yang menyertai gerakan mencari Bustam anak Pak Kasa terbunuh.

2. Seorang yang bertanggungjawab. Contohnya, sebagai ketua pemuda di kampungnya, dia sering meninjau keadaan kubu-kubu dan pertahanan yang dibina untuk mempertahankan kampung mereka dan mengambil tahu masalah rakan-rakannya.

3.Seorang yang petah berkata-kata. Contohnya, ucapannya dalam mesyuarat agung di Kuala Lumpur mendapat pujian daripada perwakilan termasuk Sultan Selangor.



B. Pak Awang
1. Seorang yang berpendirian tegas. Contohnya, walaupun diugut oleh Tuan White agar berhenti daripada perjuangannya, dia tetap juga meneruskan perjuangannya menentang penjajah dalam Persatuan Pahlawan Kemerdekaan.

2. Seorang yang bertanggungjawab. Contohnya, ikut serta dalam gerakan mencari Bustam kerana Pak Awang yang mencadangkan agar golongan pemuda turut serta dalam perjuangan mereka.

3. Seorang yang berani. Contohnya, turut mengangkat senjata bagi mempertahankan kampung Teras Jernang daripada serangan pengganas.

NILAI MURNI
1. Keberanian. Contohnya, Kudin dan penduduk Kampung Teras Jernang berani mempertahankan kampung mereka daripada serangan pengganas.

2. Kerjasama. Contohnya, seluruh penduduk Kampung Teras Jernang tidak kira tua atau muda bekerjasama membina kubu-kubu pertahanan dan melakukan rondaan serta bekerjasama dengan pasukan pertahanan kampung-kampung lain.

3. Bersatu-padu. Contohnya, rakyat Tanah Melayu yang terdiri daripada pelbagai kaum bersatu-padu menentang penubuhan Malayan Union dengan melakukan perarakan dan berhimpun di hadapan Hotel Stesen.

PENGAJARAN
1. Kita mestilah bersatu-padu jika kita inginkan kejayaan dalam apa-apa yang diperjuangkan. Contohnya, masyarakat Tanah Melayu bersatu-padu dengan menyertai perarakan dan perhimpunan raksasa yang meminta agar Raja-raja Melayu memulau majlis peristiharaan Malayan Union.

2. Kita mestilah berani mempertahankan tanah air. Contohnya, Kudin Bustam, Pak Awang dan penduduk –penduduk kampung Teras Jernang yang lain berani mempertaruhkan nyawa dengan bertugas di kubu demi menjamin keselamatan kampung mereka.

3. Kita mestilah bekerjasama dalam melakukan sesuatu tugas. Contohnya, penduduk-penduduk Kampung TerasJernang bekerjasama mengawal kubu-kubu yang dibina daripada serangan pengganas.

A. LATAR TEMPAT
1. Kampung Teras Jernang. Tempat tinggal Kudin, Mak Bibah dan Pak Awang. Kasim dan Osman pernah dating ke rumah ini untuk memujuk agar Pak Awang berhenti daripada bergiat dalam Persatuan Pahlawan Kemerdekaan.

2. Hotel Stesen. Tempat Raja-raja Melayu berhimpun sebelum menghadiri upacara perasmian Malayan Union.

3. Di dalam bas dab kereta api. Kenderaan yang dinaiki oleh Kudin dan Ibrahim dari Gerik ke Kuala Lumpur yang melibatkan jarak sejauh 60 batu.

B LATAR MASYARAKAT
1. Masyarakat yang saling membantu. Contohnya, Kudin dan kawan-kawannya walaupun masih muda turut membantu membina kubu-kubu dan mengawalnya. Malah Pak Awang dan beberapa penduduk kampong yang lain turut membantu Pak Kasa mencari anaknya Bustam yang telah dilarikan pengganas.

2. Masyarakat yang bersatu- padu. Contohnya, dalam usaha menentang penubuhan Malayan Union, setiap lapisan masyarakat, persatuan-persatuan dan orang perseorangan bersatu- padu menyertai perarakan raksasa pada hari perasmian Malayan Union yang menyebabkan Raja-raja Melayu memulaukan majlis tersebut.

3. Masyarakat kampung yang melakukan pelbagai pekerjaan. Contohnya, penduduk-penduduk Teras Jernang ada yang bekerja sebagai penoreh getah, menjual kuih, kerani, pegawai kerajaan dan bekerja di bandar bagi menyara diri seperti Pak Awang yang bekerja sebagai kerani.

TEKNIK
1. Teknik dialog. Contohnya, perbualan antara Pak Awang dengan Kasim dan Osman yang menyampaikan arahan Tuan White agar Pak Awang berhenti daripada perjuangannya dalam Persatuan Pahlawan Kemerdekaan.

2. Teknik imbas kembali. Contohnya, Mak Bibah teringat kembali peristiwa dia tidak menyetujui penglibatan Kudin dalam Persatuan Pahlawan Kemerdekaan.

3. Teknik imbas muka. Contohnya, Kudin membayangkan suatu hari nanti dia akan menjadi seorang pentadbir dan bekerja di bangunan yang dilihatnya itu dan pada masa itu, Negara sudah merdeka.

1 comments:

Unknown said...

Halo,

Akuisisi jangka panjang kami bubuk farmasi dan masif Getah Jernang, membutuhkan lebih dari 500 kg per bulan, jika kualitas kerja sama jangka panjang yang baik di beberapa pembelian. Harga yang lebih baik. Jika tempat Jernang perlu menjual pabrik kami, jangan ragu untuk menghubungi saya. Terima kasih.


Hi,

Do you selling Getah Jernang resin form or powder form ( Dragon`s Blood ) ? My factory can buy 500kg ever month with good price (It`s depends on your product quality); Please contact me anytime; thanks.

Sean
(+65) 81754357
BBM PIN: 7E47C3CA/ 74DD3A28
Email: cnticmedical@gmail.com
Kakao Talk ID: HooplaHa / Line ID : hooplaha
Skype ID: seanchapter
CNTIC MEDICAL CO, .LTD

Post a Comment