Saturday, May 8, 2010

Aku sehelai baju

AKU SEHELAI BAJU
Aku ialah sehelai baju kemeja. Aku kelihatan sangat ________ dan warna aku ialah_______________
Aku telah dibuat disebuah kilang pakaian di Kulim. Aku bersama-sama dengan kawan-kawanku telah dihantar ke sebuah___________ di Bandar Butterworth.
Aku telah dipamerkan di dalam kedai. Semua pengunjung dan kawan-kawanku memuji aku. Hal ini demikian kerana aku ____ dan berjenama.
Pada suatu hari, ada seorang_______ berkunjung ke kedai itu. Dia melihat-lihat semua pakaian yang
dipamerkan. Sebaik sahaja melihat aku, dia terus berminat untuk___________________ aku. Aku kelihatan sungguh ____________apabila dipakai di badannya sehingga dia kelihatan amat bergaya. Aku terus dibeli oleh lelaki itu.
Aku telah dijaga dengan_________ . Malahan aku telah ditempatkan di dalam _______________. Sebaik
sahaja selesai memakai aku, aku akan dicuci dan _________________dengan seterika. Keadaan ini membolehkan aku kelihatan sentiasa______________ dan bersih.
Aku sering dipakai ke tempat _______________ dan majlis keraian apabila dia dijemput. Aku berasa ____________ kerana menjadi pakaian kegemarannya. Walau bagaimanapun, selepas ____________ tahun, warna aku mula pudar. Mungkin kerana sering sangat dipakai dan dicuci. Malahan _____________ aku juga telah ketinggalan zaman. Lelaki itu mula jarang memakai aku lagi.
Pada suatu hari, ketika aku dipakainya ke tempat kerja, ada sebotol_______________ telah tertumpah ke
atas aku. Lelaki itu cuba mencuci aku tetapi kesan dakwat itu tidak_____________. Aku menjadi lebih kotor dan comot.
Sejak dari hari itu, aku telah dijadikan _______________pengelap meja. Aku sedia berbakti kepada lelaki itu
selagi_________________ . Begitulah berakhirnya riwayat hidup aku.

0 comments:

Post a Comment